Boekenboefjes

Voor kinderen is verhalen maken als spelen, spelen met woord en beeld.
V13.JPG

Bij de Boekenboefjes, een druktechnieken- en schrijfproject voor kinderen van 7-11 jaar, maken jongens en meisjes van hun verhalen een eigen boeken. Zij maken teksten, discussiëren hun idee, schrijven deze op, illustreren, drukken en binden tot de gekleurde producten uit hun fantasie voor hun liggen. Een eigen boek maakt fier!
Het bijzondere van dit boekenproject bestaat, naast het vrije en zelfstandige werken, in de betrekking van dekinderen in alle processen van het boeken maken. Boekenboefjes groeien met hun boeken.
De kinderen nemen verantwoordelijkheid en ontwikkelen op opmerkelijke wijze sociale competenties.

Bij Boekenboefjes worden kinderen tussen 7 en 11 jaar vertrouwd gemaakt met alle handelingen/processen die nodig zijn om een boek te maken. De kinderen ontwikkelen hun eigen teksten: verhalen, gedichten, rijmpjes, versjes,… alles kan en mag. Bij die teksten maken ze hun eigen illustraties aan de handvan diverse druk- en stempeltechnieken of collages. Tekst staat nooit zonder illustratie en illustratie nooit zonder tekst. De uitkomsten zijn vaak vrolijk maar soms ook droevig of absurd.

Het zijn teksten en illustraties die een eigen stijl en karakter tonen. Dit proces kent geen vaste volgorde,er ontstaan eerst teksten of eerst illustraties: het kind mag vrij kiezen. Eens de tekst en de illustraties klaar zijn komt er vormgeving aan te pas: waar staat de tekst en waar het beeld, hoe groot wordt mijn boek,… als laatste stap wordt het boek door ons gebonden. 


Do it yourself

Met de Boeken-
boefjeskoffer!

Met deze koffer willen we leerkrachten de mogelijkheid geven om zelf aan de slag te gaan met het bedenken van verhalen en het maken van drukwerken in de klas.

Volgende materialen zijn in de koffer terug te vinden:

  • Kijk- en leesboeken ter inspiratie
  • Bundel „Kom op verhaal“ van de Veerman
  • Enkele vertaalde werkdocumenten uit het Duits om aan de slag te gaan met verhalen
  • Praktische handleidingen voor het schrijven van verhalen en het maken van drukwerken
  • Materiaal om met een klas van 25 leerlingen een boek te maken:
  • Rubbers, verf, deegrollers, plexiplaten, prikkers, verfrollers, drukpapier

Praktisch:

  • De koffer wordt aan een democratische prijs van 200 euro per maand aan scholen verhuurd. Een kortere huurperiode is helaas niet mogelijk.
  • De leerkracht(en) krijgen een vorming van 2uur om met de koffer aan de slag te kunnen gaan. De vorming is in de prijs inbegrepen.
  • Desgewenst kan een bezoek van de Boekenboefjes zelf in de klas geregeld worden tegen een vergoeding. Op dit moment kunnen we concrete vragen tijdens het werken met de kinderen bespreken en in praktijk behandelen.
  • De koffer wordt naar de school gebracht en ook weer opgehaald voor zover deze zich binnen een afstand van 20km van de hoofdzetel van de vzw bevindt.


Kids House 2060

In samenwerking met ontmoetingscentrum
Het Oude Badhuis.

Van september 2016 tot december 2017 wordt het Oude Badhuis elke woensdag omgetoverd in een plaats enkel voor kinderen: Het Kids House 2060

KOM JIJ OOK?!
1 schooljaar lang gaven we kinderen uit de buurt de mogelijkheid om elke woensdag na school in het Oude Badhuis te komen dansen, muziek te maken of beeldend bezig te zijn. We wilden hen een ruim aanbod aan kunst en cultuur leveren,  kinderen hun talenten laten ontdekken en hen hierin laten groeien.
LET OP: Inschrijven kan voorlopig enkel tot december 2017. De discipline dans wordt door drama vervangen.

WAT DOEN WE?
Na een gezonde kom soep en boterhammen spelen we een uurtje om nadien 2 uur muziek te maken, toneel te spelen/te bewegen of te tekenen en schilderen,..
Samen spelen we, lachen we en ontdekken nieuwe dingen. Elk jaar heeft een thema en we sluiten steeds af met een spetterend toonmoment voor vrienden en familie.

Meer info? Stuur een mailtje naar: nadine@wilderaven.be


Vakantieworkshops

Helden, boeven, wensen, dromen, knotsgekke dieren,…

Tijdens vakantieworkshops zijn we drie dagen bezig met een gevarieerd muzisch aanbod rond een vrij gekozen thema. Beweging, beeld en woord komen aan bod.

De workshops vinden plaats in het Werkhuys in Borgerhout of in Kathleen’s atelier in Boom.

Plezier verzekerd!


Musea- en scholenwerking

Onder andere op onze vaste plek:
het wondermooie museum Plantin-Moretus.

Voor musea, scholen en bibliotheken hebben we Boekenboefjes projecten, ABC- en gedichtenposters, hoorspelen, leesbevorderingsprojecten en verhaalkalenders in aanbod. Ook werken we specifiek rond beeldende muzische vorming. Hiervoor nemen we samen met de kinderen een kunstenaar en zijn werkwijze onder de loep. We proberen de materialen en technieken uit en stellen een tentoonstelling samen.                                                      Graag werken we rond de thema’s van de Jeugdboekenweek, Gedichtendag, Kinderkunstendag en dergelijke. 

Op vraag werken we ook met plezier een aanbod rond een specifiek thema op maat voor u school of museum uit. 


Zomerbib

In samenwerking met de Zomer Van Antwerpen en Comp. Marius.

i phone januari 2017 1004.JPG

Heel de zomervakantie zijn we met ons mobiel atelier op de Zomerbibliotheek van Comp.Marius te vinden. We laten ons fantasie de vrije loop en tekenen, drukken, maken collages, knippen silhouetten, verzinnen verhalen en genieten van de mooie locatie en de zon.

Van al het moois maken we steeds een ZomerBibBoek dat in de bibliotheek ingekeken kan worden.


Wij houden van verhalen, zowel van het zelf maken alsook het luisteren naar en het voorlezen van verhalen is een van onze passies. Daarom werken we leesbevorderingsprojecten uit waarmee we naar scholen, Culturele Centra en bibliotheken trekken.

In het najaar van 2016 werkten we met de steun van de Cultuurdienst Borgerhout en in samenwerking met basisschool De Esdoorn en de Franciscusschool  thematische boekenkastjes uit.  In kastje 1 vond je een mooie selectie van Roald Dahl, in kastje 2 waren sprookjes van Grimm (origineel en nieuw bewerkt), in kastje 3 waren dierenverhalen van Toon Tellegen, Bibi Dumon Tak en anderen verzameld.  Op school kwamen Inge Umans en Nadine voorlezen. Ze kwamen met de kamishibai, lazen korte tekstfragmenten en gedichten om de kinderen nieuwsgierig te maken. Nadien volgde nog een creatieve workshop.  De kastjes werden zo ontworpen dat de kinderen tijdens de les op school zelfstandig met het aanbod aan de slag konden.  Ze mochten naar hartenlust lezen en met het creatieve spelmateriaal dat we hiervoor maakten aan de slag.  

Leesbevordering